Kontich-Waarloos vroeger & nu


De fotografe en de meisjes van plezier

In mei 2011 schreef ik hier in Vroeger en nu een artikel over Het oudste beroep in Kontich en Waarloos. Op mijn oproep om oude foto’s en informatie te delen, kreeg ik interessante reacties. Zelfs van één van de vroegere exploitanten van de baancafés. Stilaan krijg ik een duidelijker beeld van de situatie van nu in vergelijking met hoe het vroeger was. Zo leerde ik dat veel van die bars oorspronkelijk volkscafés waren. Er waren wel enkele “diensters” aanwezig om mannen die er nood aan hadden gezelschap te houden. Zij zonderden zich dan een beetje af, de man betaalde haar enkele dure drankjes maar had haar dan ook voor zich alleen. In veel van die cafés werd niet “gekamerd”. Er was geen sprake van vrouwenhandel, maar vaak wel van een ander soort druk: financiële nood. Alleenstaande moeders bijvoorbeeld. In sommige bars was er wel meer mogelijk en gebeurde het zelfs dat er meisjes onder druk gezet werden door de bazin.

La Luna

Toen de toestand in het Antwerpse schipperskwartier steeds moeilijker werd voor de prostituees, zakten er in de jaren zestig heel wat af naar het meer tolerante Kontich. Zij waren het die erop aandrongen om voor het raam te mogen plaatsnemen, want zij waren dat zo gewoon. En als er één bar begon moesten de andere wel volgen. Maar de sector heeft het moeilijk, eigenlijk al sinds de E19 er ligt en er minder passanten zijn om in verleiding te komen. Maar ook de strengere controle speelt hen parten. Meer en meer vitrines komen leeg te staan. Hoe lang gaat dit “immaterieel erfgoed” hier nog stand houden? Vandaar het initiatief om deze bedrijfstak, die sinds oudsher in Kontich en Waarloos floreerde, in kaart te brengen. Het materiaal om er een studie aan te wijden groeit aan, daar ga je zeker nog meer van horen.

La Luna - De panter (foto: Karen Oger)

Ondertussen was er ook een kunstfotografe langsgekomen: Karen Oger was vooral gecharmeerd door “La Luna”, op de hoek van de Grote Steenweg en de Wildemansstraat. Zij vond enkele meisjes bereid om te poseren in de vitrine. Dat gebeurde met heel wat kunst- en vliegwerk, want er mocht op de N1 geen glimp opgevangen worden van hun blote lijven. Al waren ze wel vermomd: de ene als panter, de andere als slang. Karens foto’s zijn eigenlijk een soort charade of tableau vivant: de personages beelden een situatie uit met een zekere spanning, die je aanzet tot nadenken of fantaseren. Daarbij maakt ze ook graag gebruik van maskers. Dat is niet verwonderlijk als je weet dat zij de kleindochter is van Mark Liebrecht, de regisseur en scenograaf uit Mortsel die triomfen oogstte voor zijn toneel-, opera- en televisieproducties (zie ’t Periodiekske van 5 november!). Ook hij werkte vaak met prachtig uitgewerkte maskers. Hij was het ook die op het Altenadomein in 1953 het legendarisch geworden massaspektakel Kabouters in de stad heeft geschreven en geregisseerd (zie www.filmbankazura.be: films 125 en 134 van Kontich).

La Luna - De slang (foto: Karen Oger)

De foto’s van Karen zijn helemaal niet choquerend, wel licht erotisch, maar vooral prachtig. Van 2 februari tot 30 maart exposeert ze in het Felix-pakhuis in Antwerpen, maar je kan nog tot 20 januari 2014 een vijftiental van haar werken bewonderen in café Kalifornia – Baràbas, Sint-Bavoplein 17-19 in Boechout. Als je wil kan je daarna bekomen bij een glas wijn: ik proefde een lekkere Spaanse Papa Luna uit 2011. Dubbel genieten!

Tekst: Frank Hellemans, foto's: Koninklijke Kring voor Heemkunde en Karen Oger.
Uit KONTICH WAARLOOS Hier en Nu, november 2013.

Zoeken in onze website
Created: 27/11/2013
© 2003 - MuseumKontich - Alle rechten voorbehouden